lördag 28 juni 2008

Kökssoffans förvandling

Soffan före
Soffan efter

Jag skrev ju tidigare att jag pysslat lite med hårda saker för en gångs skull, jag har målat vår gamla kökssoffa vit från att tidigare varit avlutad i furufärg. Detta blev resultatet, nu är före-bilden väldigt dålig, men tyvärr glömde jag ta en ordentlig bild innan jag började måla. Den blev jättefin tycker jag, nu är det "bara" bordet och stolarna som skall målas. :) Men det värsta är gjort iaf, pinnsoffor tar tid att måla kan jag meddela.


Dessutom skall soffan få en ny dyna här framöver, men jag har så svårt bestämma mig för vilket tyg jag skall välja. Helst skulle jag vilja ha en fårskinn på soffan, men det är hemskt opraktiskt när man har småbarn, den nuvarande dynan har jag sytt av teddyludd för att få fårskinns-looken.

Nu har jag kompletterat med en ny efterbild, den förra var så mörk. Som ni ser är bordet fortfarande furufärgat, men inte länge till... Skall sätta mina kära sambo på att slipa det, sen ska jag måla. Jag målar med Beckers Elegant, superbra färg som är vattenbaserad och svanenmärkt, grundfärgen är Beckers lackgrund. Färger som man kan använda även fast man är höggravid. :)

8 kommentarer:

Malin E sa...

Åh soffan blev ju helt fantastiskt fin.Vilken skillnad!!!
Jag gillar oxå vita möbler och man kan göra så mycket själv mycket billigare än att gå och köpa dyrt!
KramMalin

Mimmi sa...

Superfint! Har själv en gammal kökssoffa stående i garaget. Sommarens projekt är att bygga ihop den (ligger i delar) och måla den vit för att ha den i köket. Det är både praktiskt och fint med kökssoffa.

Har även tänkt att måla köksbordet, har du något bra tips på vilken färg man skall använda till det?

Mimmi sa...

Glömde.... Tycker också det är snyggt med en dyna i fårskinn, men som alternativ hade jag tänkt att lägga en enkel fårskinnsfäll som "filt" i soffarn över ena armstödet. Lättare att ta bort när "geggiga" barn skall äta ;-)

gullhjärta sa...

Jag har målat med Beckers elagant, superbra färg tycker jag. Ska måla bord och stolar i den också. Den skall hålla bra för slitage, är en typ av snickerifärg. Skall dock härda 1 vecka efter att man målat klart, då är man säker på att den håller.

OttoPippi sa...

Supersnyggt!! Tack för färgtips!! Jag MÅSTE nämligen göra något åt våra skalstolar!!! Skall lägga detta på minnet!! Hur många omgångar målar du med färgen på stolar?? Med vad målar du, specialroller???

OttoPippi sa...

Glömde: Hur grundar du??? (Många frågor blir det :-) :-))

gullhjärta sa...

Jag grundade en gång med beckers lackgrund, var mycket noga med grundfärgen. Sen blev det två varv med beckers elegant. Blev perfekt, verkar bli en mycket tålig och snygg yta. Halvblank färg använde jag.

Jag använde två olika storlekar på penslar, köpte dyra penslar för ett bra resultat. Sen köpte jag också en skumgummiroller som jag rollade de stora ytorna med, strök med penseln efteråt för att få rätt finish.

OttoPippi sa...

Tusen tack snälla du för alla tips!!!