lördag 16 augusti 2008

Plychisar till två kompisar


Min kompis har beställt ett par byxor till son Noel, de skulle passa till den tröja han fick av oss i doppresent. Tröjan passar nämligen bra, men byxorna jag sydde till börjar bli lite små. Sydde ett par klassiska muddbyxor i mörk marinblå färg. När jag ändå höll på så sydde jag ett par byxor till Hugo också, han har växt som en tok i sommar och alla byxor jag köpte i våras i stl 92 är helt plötsligt för små.

Material:
Mudden på Noels byxor är från E-slöjd, har sytt i knappresår så att midjemudden går att justera. Velouren är från Ohlssons tyger.

Mönster:
Till Noels byxor har jag använt ett mönster från "Sy barnkläder av mjuka tyger" men jag har gjort det smalare i modellen.

Hugos byxmönster har jag ritat själv efter hans absoluta favoritbyxor- plyschbyxorna från Me & I (världens bästa modell till långa smalisar). Har bara ökat på en storlek på det. När jag sydde resårkanalerna använde jag mig att Geckos tips, att sy dem med overlocken, hur smidigt och snabbt som helst.

Jag kommer att sy fler byxor i detta mönster, perfekta som dagisbyxor under overallen till vintern.

Inga kommentarer: